اگر مطلب بوم مدل کسب و کار را در میان مقالات آموزشی طراوان دیده باشید، حتما متوجه اهمیت طراحی این بوم در کسب و کار خود شدهاید. اما در این مطلب میخواهیم شما را با جنبههای دیگر این بوم و بخشهای مختلف آن بیشتر آشنا کنیم. شناخت بیشتر با این بوم و طراحی دقیق آن، میتواند راهبردیترین مسئله در آیندهی کسب و کار شما باشد. سعی کردیم تا نکات کلیدی در طراحی بوم مدل کسب و کار را به سادگی برای شما بیان کنیم، تا درک بهتری از این موضوع پیدا کنید.
اگر مطلب گذشته طراوان را دربارهی بوم مدل کسب و کار و بیزینس مدل دنبال کرده باشید، اکنون آشنایی نسبی را با این موضوع دارید. در این بوم میتوانید تمامی پیشنیازها، کارها و فعالیتها، مشتریان، جریانات هزینه و درآمد، ارزشهای برند و محصول و همینطور راههای ارتباطی را با مشتریان مشاهده کرد. اهمیت این مدل، تنها در ارائه آن به صندوقهای سرمایه گذاری و تامین کنندگان مالی برای گرفتن پول اولیه راه اندازی کسب و کار نیست. بلکه با داشتن درک درست و طراحی خوب این مدل، شما در هر کسب و کاری موفق خواهید شد. مهم نیست که تا چه اندازه وسعت کاری دارید؛ از بزرگترین شرکتها با حرفهایترین تیمهای کاری تا کوچکترین استارتاپهای با چند همکار، از این مدل استفاده میکنند. در واقع طراحی بوم مدل کسب و کار به شما کمک میکند تا با دیدن یک نگاه، 9 بخش و جز کسب و کارتان را مشاهده کنید.
قبل از طراحی هر مدل کسب و کاری باید به سوالاتی پاسخ دهید، که در ادامه کار به شما کمک میکنند. پاسخ دقیق، شفاف و بدون اغراق به این سوالات میتواند نتیجه گیری شما از مدل را تا همان میزان دقیق و منسجم کند. در لیست زیر، سوالاتی را به شکل پیش فرض برای شما آماده کردهایم. در نظر داشته باشیدف هر کسب و کاری، لیست سوالات مختص به خود و در نتیجه بوم مختلف به خود را دارد، چپس سعی نکنید تا از یک بوم برای چند کار استفاده کنید.
ادامه مطلب
درباره این سایت